Πρωτοβουλία για τις Ξένες Επενδύσεις
Προτάσεις 2ης Διάσκεψης
23 Νοεμβρίου 2022
Αθήνα
Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει προχωρήσει σε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις και εφαρμόζει πολιτικές για τη δημιουργία φιλικού προς τις επιχειρήσεις περιβάλλοντος, οι οποίες αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Τα μετρήσιμα αποτελέσματα αυτών των μεταρρυθμίσεων και των πολιτικών αποτυπώνονται στα διαδοχικά ρεκόρ εξαγωγών, στη σημαντική αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων και στην προσέλκυση επενδύσεων σε νέους τομείς της οικονομίας, όπως η τεχνολογία και η πράσινη ενέργεια.
Αποτυπώνονται, επίσης, στη δημιουργία εθνικού πλούτου, την τόνωση της απασχόλησης, την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της εγχώριας επιχειρηματικής δράσης και, φυσικά, συμβάλλουν στην αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας. Βλέπουμε τη χώρα να εξελίσσεται σε περιφερειακό κόμβο καινοτομίας, ενέργειας και εμπορευματικών ροών, εξέλιξη που αναγνωρίζεται διεθνώς. Πρόσφατα, το Economist Intelligence Unit (EIU) κατέταξε την Ελλάδα στην πρώτη θέση των χωρών που βελτίωσαν το επιχειρηματικό τους περιβάλλον.
Μάλιστα, τα εξαιρετικά αποτελέσματα στους δείκτες των εισροών άμεσων ξένων επενδύσεων και των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, γιατί σημειώνονται παρά την κρίση της πανδημίας και αυτές που ακολούθησαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022, αυξήθηκαν κατά 4,7 δισ. ευρώ, έναντι αύξησης 3,9 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η ΕΛ.ΣΤΑΤ, η συνολική αξία των εξαγωγών, για το πρώτο εννεάμηνο του 2022, ξεπέρασε το «φράγμα» των 40 δισ. ευρώ, επίδοση που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών τόσο στο υπό εξέταση διάστημα, όσο και συνολικά.
Η χώρα μας ανταπεξήλθε με επιτυχία σε τεράστιες προκλήσεις και επανέρχεται ισχυρότερη και πιο ανθεκτική. Προσηλωμένοι στις πολιτικές μας για οικονομικό και κοινωνικό μετασχηματισμό, είμαστε βέβαιοι ότι στο μέλλον η χώρα θα συνεχίσει να ευημερεί. Σε αυτή την κατεύθυνση, ενσωματώνουμε τις προτάσεις των έξι Ομάδων Εργασίας της πρωτοβουλίας THE GREEKS ARE BACK, οι οποίες εμπλουτίζουν την προσπάθειά μας με την πολύτιμη εμπειρία και τη διαφορετική οπτική γωνία που προσφέρουν.
Ιωάννης Σμυρλής
Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας Υπουργείου Εξωτερικών, Πρόεδρος της Enterprise Greece
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η Διάσκεψη THE GREEKS ARE BACK την οποία η διαΝΕΟσις στήριξε ως στρατηγικός χορηγός. Για μία ακόμη χρονιά, Έλληνες – υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων εταιρειών του εξωτερικού βρέθηκαν στην Ελλάδα στο τέλος Νοεμβρίου, ενώ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής εργάστηκαν το προηγούμενο διάστημα, προκειμένου να καταθέσουν πράγματι πολύ εποικοδομητικές προτάσεις σε διαφορετικές θεματικές ενότητες, με στόχο να καταστεί η χώρα μας ένας ελκυστικός προορισμός επενδύσεων.
Με χαρά ακούσαμε στο πλαίσιο της διοργάνωσης από όλους τους συμμετέχοντες ότι η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό έχει αλλάξει και ότι έχει αποκτήσει θετικό πρόσημο, ενώ κοινή παραδοχή αποτέλεσε η ανάγκη για εντατικοποίηση των προσπαθειών, καθώς υπάρχουν αρκετά πράγματα ακόμα να γίνουν.
Η ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα και τούτο θα επιτευχθεί μέσα από ουσιαστικές τομές και παρεμβάσεις σε τρεις άξονες: το φιλικό επιχειρηματικό κλίμα, βασισμένο στην καινοτομία και την εξωστρέφεια, την υψηλή εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού, αναβαθμίζοντας τις δεξιότητές του με συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση, και, τέλος, ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος, καταπολεμώντας χρόνιες παθογένειες, όπως η πολυνομία, η κακονομία, η αργή απονομή δικαιοσύνης κ.ά.
Η διοργάνωση THE GREEKS ARE BACK αποτέλεσε μία εξαιρετική ευκαιρία, ώστε να τεθούν και να αναλυθούν όλα τα παραπάνω και, μάλιστα, σε σύγκριση με το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Η οπτική των συμμετεχόντων που ζουν και δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό επί σειρά ετών, είναι απαραίτητη ώστε να γινόμαστε δέκτες καλών πρακτικών και αυτοί, με τη σειρά τους, να γίνονται κοινωνοί των προσπαθειών που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας.
Η ομάδα της διαΝΕΟσις αισθάνεται ιδιαίτερα ικανοποιημένη που είχε την ευκαιρία να συναντήσει και να συζητήσει με τόσο σημαντικούς παράγοντες της διεθνούς επιχειρηματικότητας και να επωφεληθεί από τη γνώση και την εμπειρία τους από καταξιωμένες επιχειρήσεις, φωτεινά παραδείγματα επιτυχιών για τη χώρα μας.
Διονύσης Νικολάου
Γενικός Διευθυντής διαΝΕΟσις
Η πανδημία έθεσε τα ζητήματα της Υγείας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των κυβερνήσεων, αλλά και της ευρύτερης κοινής γνώμης.
Σήμερα – και παρά την πρωτοφανή ενεργειακή κρίση-, οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης αναθεωρούν και ενισχύουν τις πολιτικές Υγείας για να ανταποκριθούν στις σύγχρονες υγειονομικές προκλήσεις και τις αυξανόμενες ανάγκες των ασθενών. Θωρακίζουν τα συστήματα Υγείας απέναντι σε μελλοντικές κρίσεις, αναγνωρίζοντας την ανάγκη εξασφάλισης ενός σταθερού και βιώσιμου πλαισίου αντιμετώπισης χρόνιων προβλημάτων και επαρκούς χρηματοδότησης.
Για την εξασφάλιση ενός βιώσιμου περιβάλλοντος στον τομέα της Υγείας, χρειάζεται πολιτική βούληση για την υιοθέτηση εφαρμόσιμων προτάσεων πολιτικής, οι οποίες θα μετατρέψουν τις προκλήσεις σε ευκαιρίες και θα επιτρέψουν να δημιουργηθεί πλούτος για το εθνικό σύστημα Υγείας, νέες θέσεις εργασίας και οικονομική ευημερία.
Οι προτάσεις πολιτικής στον τομέα της «Υγείας», οι οποίες κατατέθηκαν στο πλαίσιο της διάσκεψης THE GREEKS ARE BACK, μπορούν να θέσουν τις βάσεις για ένα βιώσιμο και αποτελεσματικό σύστημα Υγείας, θωρακίζοντάς το για τις επόμενες δεκαετίες.
Πασχάλης Αποστολίδης
Συντονιστής Ομάδας Εργασίας «ΥΓΕΙΑ»
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος AbbVie Φαρμακευτική Α.Ε. Ελλάδος & Κύπρου
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΥΓΕΙΑ»
Α. ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
1. Σύνδεση και χρηματοδότηση ακαδημαϊκών ινστιτούτων με την επιχειρηματική κοινότητα και φορείς Υγείας αναφορικά με την εφαρμόσιμη και επιχειρηματικά βιώσιμη έρευνα.
2. Αναδιάρθρωση της Παιδείας σε αντικείμενα σπουδών σχετικά με την καινοτομία (και την αγορά εργασίας).
3. Στοχευμένη επένδυση σε τεχνολογίες αιχμής σε νέες πλατφόρμες έρευνας και ανάπτυξης (κυτταρικές και γενετικές θεραπείες).
4. Δημιουργία Ταμείου Φαρμακευτικής Καινοτομίας για την εξασφάλιση πρόσβασης των ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα και νέες θεραπείες – Στήριξη της αγοράς των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και των γενοσήμων.
5. Ενίσχυση των κλινικών μελετών στην Ελλάδα μέσω της ενίσχυσης των κινήτρων και απλοποίησης της γραφειοκρατίας.
6. Δημιουργία ευέλικτου εργασιακού πλαισίου και παροχή κινήτρων για προσέλκυση ταλέντων.
Β. ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ – ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ
1. Δημιουργία ενός οικοσυστήματος κράτους, πολυεθνικών και εθνικών φαρμακευτικών και νεοφυών εταιρειών (start-up) για (ψηφιακή) Υγεία στην Ελλάδα.
2. Υγεία ως παγκόσμιο προϊόν – Προσφορά υψηλής ποιότητας παροχής Υγείας (silver economy).
3. Ψηφιοποίηση της Υγείας για την προστασία προσωπικών δεδομένων – Δημιουργία ενός μηχανισμού διάθεσης δεδομένων Υγείας, με πρώτο βήμα την εξασφάλιση πρόσβασης στα δεδομένα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
4. Δημιουργία Fast-Track διαδικασίας για συνταγογραφούμενες ψηφιακές θεραπείες.
5. Η Ελλάδα να γίνει το κέντρο της παραγωγής και διοίκησης φαρμακευτικών εταιρειών για την περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
Τα τελευταία χρόνια, η Βιωσιμότητα και η Κυκλική Οικονομία έχουν έρθει στο προσκήνιο, καθώς γίνεται πλέον ευρύτερα σαφές ότι η επιβάρυνση του Περιβάλλοντος από κάθε μη περιβαλλοντικά φιλική ανθρώπινη δραστηριότητα είναι μη αναστρέψιμη. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η προσέλκυση επενδύσεων που προσεγγίζουν τη Βιωσιμότητα και την Κυκλική Οικονομία ως περιβαλλοντική διευκόλυνση για το σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας, είναι παραπάνω από αναγκαία.
Τονίζουμε ότι η επανασχεδίαση του κανονιστικού πλαισίου και η παροχή κινήτρων, οικονομικών και ευρύτερων, είναι καταλύτες για τη λήψη θετικών αποφάσεων για την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό. Οι συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και η δημιουργία ερευνητικών κέντρων με τη μεταφορά τεχνογνωσίας που διαθέτουν οι μεγάλες διεθνείς εταιρείες, θα επιταχύνουν την πρόοδο της Ελλάδας στα ζητήματα Βιωσιμότητας και Κυκλικής Οικονομίας.
Χάρις Μαρκάκη
Συντονίστρια Ομάδας Εργασίας «ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Business Development Director, POLYGREEN
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
1. Παροχή κινήτρων (π.χ., χαμηλότερος Φ.Π.Α ή φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία μονάδων παραγωγής) για τοπική παραγωγή και χρήση οικοδομικών πρώτων υλών/υλικών από βιώσιμα υλικά (π.χ., μονάδες παραγωγής μονωτικών υλικών από υπολείμματα ξυλείας και φυτικής παραγωγής).
2. Δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για την οικονομική στήριξη της διαδικασίας ανακύκλωσης/ διαμόρφωση σταθερότητας στην τιμή προϊόντων ανακύκλωσης και στήριξη της δημιουργίας recycling hubs στην Ελλάδα.
- Με ενεργό συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και ύπαρξη δικλίδων για τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε τοπικό επίπεδο.
- Reskilling τοπικού εργατικού δυναμικού στις συγκεκριμένες τεχνολογίες.
- Επικοινωνιακή / εκπαιδευτική καμπάνια ενημέρωσης του πληθυσμού σε πανελλαδική κλίμακα για τα πλεονεκτήματα αυτής της προσέγγισης στην προστασία του τουριστικού προϊόντος.
3. Δημιουργία R&D Ηub για εφαρμογή νέων τεχνολογιών στον τομέα της ναυτιλίας (π.χ. υδρογόνο, βιοκαύσιμα, νανο-υλικά, ρομποτική, πρόγραμμα zero waste management).
- Ενεργοποίηση και συμμετοχή των Πανεπιστημίων στην έρευνα, με ίδρυση εξειδικευμένης πανεπιστημιακής έδρας από την ένωση Ελλήνων εφοπλιστών.
- Χρηματοδότηση έρευνας από τις ναυτιλιακές εταιρείες.
- Εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων στο Αιγαίο.
4. Δημιουργία συνταγματικού και νομοθετικού πλαισίου για ΣΔΙΤ στον τομέα διαχείρισης, καταστροφής και προστασίας δασών και της διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
5. Κοινωνική βιωσιμότητα:
- Αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας.
- Παροχή δωρεάν προσχολικής αγωγής και μείωση του ηλικιακού ορίου για την προσχολική εκπαίδευση, καθώς και αύξηση της υποχρεωτικής γονικής άδειας.
Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία και μια ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς μπορεί να προσφέρει τους απαραίτητους πόρους για να καλυφθεί η περίοδος δυσπραγίας και αναπτυξιακής συρρίκνωσης της τελευταίας δεκαετίας λόγω της οικονομικής κρίσης και του Covid-19, ενώ προστίθεται σήμερα και η νέα απειλή λόγω της ενεργειακής κρίσης και της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα, όμως, το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί και πρόκληση, γιατί το μέγεθός του, σε συνδυασμό με το αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, προκαλεί προβληματισμό για την ικανότητα απορρόφησης από το παραγωγικό μας δυναμικό.
Τα προηγούμενα χρόνια, η τεχνολογία ήταν αρωγός στο επιχειρησιακό περιβάλλον δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Πλέον «Technology is the Business». H διαδικασία μετάβασης, διαχείρισης αλλαγών και αξιολόγησης επιπτώσεων σε μια διαρκώς νέα κατάσταση θα καταστεί το βαρόμετρο ανταγωνιστικότητας, αφού θα αποτελεί τον κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας της χώρας μας. Συνεπώς, η Ανθεκτικότητα αναδεικνύεται ως αναγκαιότητα να καταστεί εθνική ικανότητα.
Η υιοθέτηση ενός συνόλου Βασικών Δεικτών Απόδοσης (KPI), ποσοτικών και ποιοτικών, βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων, εναρμονισμένων με τα κριτήρια ESG και, συνακολούθως, η ανάπτυξη μηχανισμών για την υποστήριξη λήψης αποφάσεων του επιτελικού κράτους, θα προσδώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη χώρα.
Παναγιώτης Μερτής
Συντονιστής Ομάδας Εργασίας «ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ»
Head of Public Sector, PERFORMANCE TECHNOLOGIES
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ»
1. Υιοθέτηση ενός συνόλου Βασικών Δεικτών Απόδοσης (KPI) του Ταμείου Ανάκαμψης
- Ανάπτυξη μηχανισμού μέτρησης βιωσιμότητας και απόδοσης επενδύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης (Financial and ESG).
- Υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών (π.χ., International Sustainability Standards, EU-Sustainable Finance Framework).
- Καθορισμός διαδικασίας παρακολούθησης της πορείας υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης σε πλαίσιο πλήρους διαφάνειας.
- Θεσμοθέτηση δημοσίευσης ESG μετρήσεων για τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (π.χ. δημοσιότητα ΓΕΜΗ).
2. Δημιουργία κρίσιμης μάζας σε επιλεγμένο πεδίο (εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς):
- Δημιουργία incubators καινοτομίας και επενδυτικού κεφαλαίου.
- Αποτελεσματικότερη κατεύθυνση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης στις μεσαίες και τις μικρές επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας.
- Αξιοποίηση βέλτιστων δοκιμασμένων πρακτικών από άλλες χώρες (Knowledge transfer partnerships).
- Θεσμοθέτηση δομής για ανάδειξη κλάδων προτεραιοτήτων, βασισμένης στην αποτίμηση των αποτελεσμάτων του TAA, για τα επόμενα έτη.
Η Νέα οικονομία σε έναν περιβάλλον που αλλάζει με τρομακτικές ταχύτητες είναι δύσκολο να περιγραφεί. Παραδοσιακοί κλάδοι μετεξελίσσονται, διαχωριστικές γραμμές εξαλείφονται και αλυσίδες αξίας επανασχεδιάζονται.
Σε έναν κόσμο που επαναδιατάσσεται, η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να αναβαθμίσει την θέση της και να αξιώσει έναν δημιουργικό και παραγωγικό ρόλο σε αυτό που ονομάζουμε Νέα Οικονομία.
Ξεκινώντας από έξυπνες και πράσινες εφοδιαστικές αλυσίδες, δημιουργώντας πρωτοποριακά προγράμματα εναλλακτικής αποθήκευσης και εκμετάλλευσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, προσελκύοντας και αναπτύσσοντας ταλέντο από όλες τις γωνιές του κόσμου, δημιουργώντας πόλους εξειδικευμένης γνώσης, όπως κέντρα τεχνολογικής αριστείας, και διατρανώνοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, που είναι η θεσμική μας συγκρότηση και η γεωπολιτική μας σταθερότητα.
Η Ελλάδα μπορεί – και θέλουμε -, να είναι το καλύτερο παράδειγμα στην αξιοποίηση των ευκαιριών που δίνει η τεχνολογία σε όλους τους κλάδους της Νέας Οικονομίας αξιοποιώντας και την τεράστια τεχνογνωσία, την οποία είναι πρόθυμοι να προσφέρουν οι Έλληνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Κωνσταντίνος Ζανετόπουλος
Συντονιστής Ομάδας Εργασίας «ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Strategy and Consulting Senior Executive, ACCENTURE
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
1. Η Ελλάδα ως κεντρική πλατφόρμα εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics & supply chain hub) για τις διεθνείς εμπορευματικές συναλλαγές
- Επιτάχυνση των διασυνδέσεων των λιμανιών με τα υπόλοιπα μεταφορικά δίκτυα (σιδηρόδρομοι, αυτοκινητόδρομοι).
- Διευκόλυνση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης των λιμανιών.
- Ο πράσινος σιδηρόδρομος είναι πιο φιλικός για το περιβάλλον από τα συμβατικά πλοία.
2. Η Ελλάδα ως κέντρο εγκατάστασης εταιρειών παροχής υπηρεσιών σε τομείς πληρωμών και ΙΤ (neo banks, non banks, fintech, IT back office support)
Βελτίωση της εξωστρέφειας από την Τράπεζα της Ελλάδος προς τους εν δυνάμει επενδυτές: επιτάχυνση διαδικασιών αδειοδότησης, ανάπτυξη πρωτοβουλιών για digital currency.
3. Ενίσχυση του θεσμού των εξειδικευμένων, πιστοποιημένων συμβούλων (patent attorneys)
Διαδικασία για τη δημιουργία πιστοποίησης/certification of pattern attorneys. Συνεργασία Υπ. Ανάπτυξης με τον Οργανισμό Πνευματικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας.
4. Δημιουργία σχεδίου ανάπτυξης για την προώθηση της τεχνολογίας αμφίδρομης φόρτισης «Όχηµα σε Δίκτυο» V2G (Vehicle-to-Grid)
Εξέταση της δυνατότητας μετατροπής του υπάρχοντος δικτύου σε έξυπνο δίκτυο (smart grid), που θα διαχειρίζεται τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τα αυτοκίνητα στο δίκτυο, όταν αυτό είναι αναγκαίο.
5. Ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού προς νέα ζήτηση επαγγελμάτων
- Δημιουργία πλατφόρμας παροχής γνώσεων για επαγγέλματα υψηλής ζήτησης, η οποία θα παρέχει πιστοποίηση (portable skills).
- Επιτάχυνση στο skilling, αξιοποιώντας νέες δεξαμενές ανθρώπινου δυναμικού, όπως είναι οι γυναίκες και οι άνθρωποι ηλικίας +55.
6. Η Ελλάδα να επενδύσει μέρος των δαπανών για την Εθνική Άμυνα για dual use εφαρμογές (παράδειγμα Ισραήλ)
H Ελλάδα αναγνωρίζεται πλέον ως ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός με ισχυρά «χαρτιά» τη γεωγραφική της θέση, τις υποδομές μεταφορών και logistics, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις σημαντικές δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού.
Ωστόσο, καθώς οι εξελίξεις τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα, καμία πρόοδος δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί χωρίς ένα αποτελεσματικό και σύγχρονο Κράτος, το οποίο θα είναι σε θέση να εγγυηθεί την αναπτυξιακή προοπτική της Οικονομίας και να διασφαλίσει σταθερό και προβλέψιμο λειτουργικό περιβάλλον.
Το Κράτος πρέπει να διαθέτει την αναγκαία ευελιξία και προσαρμοστικότητα, καθώς και την πρόθεση να συνεργαστεί με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε η Οικονομία να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες. Θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει ρόλο διευκολυντή για την προσέλκυση επενδύσεων, τη δημιουργία επενδυτικών ευκαιριών και, ταυτόχρονα, να λειτουργήσει ως διαμορφωτής του ευνοϊκού προς τούτο περιβάλλοντος.
Για να τα πετύχει αυτά, θα πρέπει να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις και το κατάλληλο πλαίσιο για την Έξυπνη Ανάπτυξη, δηλαδή με περισσότερη Καινοτομία, ενώ θα πρέπει να προσδώσει πιο πράσινη προοπτική στη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Γεωργία Καρούντζου
Συντονίστρια Ομάδας Εργασίας «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ»
Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας, JTI, Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ»
1. Δείκτες αποτελεσματικότητας και διαχειριστικός έλεγχος κρατικού μηχανισμού (ό,τι μετριέται, γίνεται).
2. Εξουσιοδότηση λήψης αποφάσεων σε επίπεδο διευθυντών στη δημόσια διοίκηση, χωρίς καμία εμπλοκή του εκάστοτε υπουργού για έγκριση – υπογραφή.
3. Αποδοχή δημοσίων εγγράφων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ηλεκτρονικά, χωρίς μεταφράσεις ή άλλες διατυπώσεις και συναλλαγές με το δημόσιο και χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς σε άλλες γλώσσες πλην της ελληνικής.
4. Δημιουργία πλατφόρμας στην οποία οι ΟΤΑ θα μπορούν να δημοσιεύουν τα αποτελέσματα projects που έχουν υλοποιήσει σε: mobility, energy, sustainability, digital, healthcare & customer Το επόμενο βήμα είναι η χρήση crowdfunding.
5. Ψηφιακός μετασχηματισμός των ΚΕΠ, δημιουργώντας μια digital πλατφόρμα μέσα από την οποία θα μπορούν οι πολίτες να ζητούν τη διεκπεραίωση αιτημάτων τους απευθείας στις δημόσιες υπηρεσίες (ticketing system).
6. Ορισμός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος κατά το οποίο δεν μπορεί να γίνει επαναδιαπραγμάτευση των όρων του επενδυτικού πλαισίου (ρυθμιστική βεβαιότητα).
7. Ανασχεδιασμός και εκσυγχρονισμός διαδικασιών στη Δικαιοσύνη
- Αυστηροποίηση της διαδικασίας αναβολών.
- Πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας (κατάργηση της καθαρογραφής).
- Τηλεσυνεδριάσεις όπου χρειάζονται.
- Παρακολούθηση του χρονικού κύκλου της διαδικασίας.
8. Αποτελεσματική εφαρμογή του νέου πλαισίου για δέουσα επιμέλεια ως προς την εταιρική βιωσιμότητα και την αξιολόγηση των κινδύνων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με τη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα ενημερώνει, θα επιμορφώνει και θα ελέγχει τις επιχειρήσεις (ο ΕΛΟΤ θα πρέπει να παράγει διαδικασία τυποποίησης και πιστοποίησης).
Ο κλάδος των ακινήτων στην Ελλάδα γίνεται πιο θεσμικός τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως να έχει αποκτήσει ακόμα επαρκή διεθνή χαρακτήρα. Εξαίρεση αποτελούν οι επενδύσεις στην κατηγορία των ξενοδοχείων ή μεμονωμένες επενδύσεις σε άλλες κατηγορίες ακινήτων.
Αιτία αυτού είναι, μεταξύ άλλων, ότι μέχρι σήμερα το real estate δεν αντιμετωπίζεται ως αυτοτελής επενδυτικός κλάδος, αλλά κυρίως ως φορέας υλοποίησης άλλων επιχειρηματικών κλάδων (τουρισμός, logistics). Το θετικό είναι ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.
Επίσης, υπάρχει μεγάλο εύρος πιθανών ξένων επενδυτών. Ενδεικτικά, η χώρα μπορεί να προσελκύσει διεθνείς εταιρείες που ενδιαφέρονται για μεγάλες αναπτύξεις, αλλά και φυσικά πρόσωπα που επενδύουν σε μικρότερης μεν αξίας, αλλά, τελικά, περισσότερα ακίνητα.
Σημαντικό είναι, τέλος, ότι οι ξένες επενδύσεις μπορούν να επιταχύνουν την αναγκαία αναβάθμιση των ακινήτων, παίζοντας σημαντικό ρόλο στο κατεπείγον ζήτημα της βιωσιμότητας.
Οι προτάσεις της Oμάδας Eργασίας εστιάζουν στις βασικές παραμέτρους που μπορούν να καταστήσουν την Ελλάδα ελκυστικό επενδυτικό προορισμό, χωρίς να αναφέρονται σε γενικότερα ζητήματα που μπορεί να επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας και τα οποία αφορούν και στον κλάδο των ακινήτων.
Σοφία Γρηγοριάδου
Συντονίστρια Ομάδας Εργασίας «REAL ESTATE»
Managing Partner CPA Law / KPMG Legal and Tax services network
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «REAL ESTATE»
1. Ανάδειξη του Real estate ως αυτοτελούς στρατηγικού πυλώνα ξένων επενδύσεων με έμφαση στη βιωσιμότητα, βάσει μελέτης του περιφερειακού και διεθνούς ανταγωνισμού και των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδος σε όλες τις υποκατηγορίες του κλάδου.
2. Branding με εκσυγχρονισμό του προωθητικού μηνύματος, εξωστρέφεια με συμμετοχή σε διεθνή fora και
3. Ρυθμιστικό πλαίσιο που να επιτρέπει μεσαίας και μεγάλης κλίμακας και έκτασης αναπτύξεις και ταχύτερες διαδικασίες αδειοδότησης πέραν του εξαιρετικού πλαισίου στρατηγικών επενδύσεων.
4. Στήριξη αναδυόμενων επενδυτικών προϊόντων, όπως last mile logistics, build to rent (φοιτητικές εστίες, senior living, condos, remote workers), real estate αναψυχής.
5. Αναβάθμιση αποθέματος ακινήτων μέσω κινήτρων (όπως διατήρηση όρων δόμησης παλαιών αδειών) και αντικινήτρων. Αξιοποίηση ακινήτων του δημοσίου τομέα σε συνεργασία με τους επενδυτές.
6. Διαφάνεια, με τη δημιουργία βάσης δεδομένων συγκριτικών στοιχείων τιμών, όπως, ενδεικτικά, μέσω διασύνδεσης κτηματολογίου με το my